Светите образи идват до нас от древността по силата на преданието започнало от хората най-близки до свещените лица и познавали външността им. Има запазени и документи с описанията на Спасителя, Пресвета Богородица и др. Това е сериозно основание да се следват стриктно типажите от образците и канонично и исторически фиксираните цветове. Въпреки толкова различните типажи, композиционни и технически решения, стилове, национални традиции, художествени похвати и естетически методи на изобразяване през вековете, въпреки дискусиите, иконописните персонажи се разпознават недвусмислено от вярващите. Свещените православни догмати и канони позволяват създаването на иконични изображения от всички подхдящи за целта материали, но още втората Божия заповед, според тълкуванието на св. равноап. Кирил Славянобългарски не казва да не се покланяме пред никакви изображения, а да не се хокланяме пред всякакави изображения. Към иконичните изображения има изисквания, които са догматически разяснени през вековете при много спорни моменти в църковната практика. Така църковните правила премахват кръстовете от подовата украса на храма, но оставят фигурите, които помагат за ориентиране в храмовото пространство при богослужението; каноните дават път на конкретните и стилизираните изображения за сметка на алегоричните, но запазват символите в декоративната храмова украса. Традицията предписва да се рисуват икони само по поръчка, иконописците да не рисуват светски изображения, а новите сюжети да се въвеждат само от светци и с църковно благословение. Въпреки яснотата на църковната догматика и каноничното право, все още иконописта е една от най-противоречивите църковни дейности колебаеща се между иконоборство и светска религиозна живопис, между искрена фолклорна примитивност, извисена отшелническа аскетичност и представително висше изкуство. В наши дни православната иконопис вече се е обособила от светското изкуство и не следва неговите стилове и особености, за разлика от сакралното изкуство на другите християни.
В историята на иконописта се очертават няколко основни епохи и школи, които са документирани по запазените паметници и определят изобразителния стил.
Предхристиянско изкуство - първите синагоги украсени с растителни орнаменти.
Раннохристиянско изкуство - Горницата на Тайната Вечеря, мястото на Петдесетница, местата на другите свещени събития, първите църкви в катакомби, крипти и приспособени жилищни или обществени сгради.
Византийско средновековно християнско изкуство (VІ-ХІVвв.) - периоди според управлението на източната римска империя:
- Юстинианов ренесанс 483- 565 - Агия св. София, св. Апостоли в Истанбул, сан Витале в Равена
- Иконоборски период - 730-843, нашествия, унищожават се произведенията на иконописта и се заменят с декоративни мотиви
- VІІ Вселенски Никейски събор -
- Македонов ренесанс 843-1025 - Осиос (преп.) Лука край Атина, изкуство на ІБългарска държава - Плиска и Преслав, Охрид
- Комнинов ренесанс 1025-1204 - сан Марко във Венеция, преп. Алипий и Григорий Киево-Печерски в Украина - Киевска Русь, II Българска държава - Търновска художествена школа (исихазма)
- Латински период - 1204-1261 - ІV кръстоносен поход
- Палеологов ренесанс - 1261-1453 и златен век на руската иконопис Теофан Грък (ХІV в. ), преп. Андрей Рубльов и Даниил Черни (ХІV-ХVІ вв.), Дионисий и синовете му (ХV-ХVІ вв.)
Пост-византийско средновековно изкуство - Османски период - (ХV-ХVІІІ вв.) - византийско влияние в западната религиозна живопис
- Гърция - Критска школа (о. Крит под венецианска власт), Йониска, Македонска школа, Софийска мала света гора - св. Пимен Зографски, при книжовните школи и църковни центрове - мала света гора, при метосите на атонските манастири, Русия, Сърбия, Румъния, Венеция, Сицилия
иконописни школи и иконописци - България и Македония - Самоковска, Тревненска, Дебърска, Банска, Разложка, Охридска школи; примитивна иконопис - занаятчийско производство - домашните иконостаси.
Модерно християнско изкуство на националните православни църкви - Българска иконопис, Руска иконопис - никонианска, староверска, дореволюционна и задгранична школи, Гръцка иконопис, Румънска иконопис, Сръбска иконопис, Атонска иконопис, упадък на иконописта
Съвременно християнско изкуство - връщане към древните образци, иконописци със собствен стил
No comments:
Post a Comment